Because films don't grow on trees…

Bygg din egen dolly – såhär ser min ut!

Fick en fråga om ritningar eller bilder på min dolly. Tyvärr har jag inga ritningar kvar eftersom det var så länge sen, men har nu tagit några detaljbilder som förhoppningsvis kan vara inspiration för någon.

Min dolly-setup består av en vagn med tre hjulset á fyra hjul, och två skarvbara rälssektioner av 2,5 meter vardera. Materialet är stål, inte rostfritt eftersom det skulle bli för dyrt. Den är ihopsvetsad av min gamle gode vän Jocke Ahlqvist, som också i princip tagit fram hela designen. Jag kom till honom med en skiss på en träplatta med hjul och plasträls – men han tyckte vi lika gärna kunde göra det på riktigt när vi först var igång. Bygget tog nog faktiskt runt en veckas arbete från skiss till färdig dolly. Om jag inte minns fel så var det sommaren 2008.

Såhär ser en rälssektion med vagnen på ut:

Såhär ser vagnen ut uppifrån:

Till en början hade jag en träplatta monterad ovanpå dollyn där jag hade spännremmar fastskruvade i hörnen så att man kunde fästa olika stativ. När jag skaffade ett monfrottostativ med spikfötter tog jag bort träplattan och satte istället dit fötter som passade just spikfötterna (299 kr):

Vagnen är fastskruvad i tre hjulset med fyra hjul på vardera. Hjulen är billigaste sorten skatehjul från biltema med billiga kullager. De sitter fast i en hemmasvetsad trekantsprofil som gjordes från en ”rätvinklig profil” (jag vet inte vad det heter) och en platt metallbit. Hjulen tillsammans med skate-spacers träddes på skruvar som sedan skruvas in genom gängade hål i trekantsprofilen och säkras med en mutter på insidan:

Rälsen i sig består av 2,5 meter långa rör och ”fötter” i varje ände. Den måste ju vara portabel, och är därför upp/nedmonterbar i dessa bitar:

Rälsrören är punktsvetsade fast på en mindre fyrkantsprofil med samma längd, med borrade hål på tvären i varje ände och i mitten:

Fyrkantsprofilen går precis in mellan de två korta fyrkantsprofilerna på fötterna. Fötterna i sig har små fötter som kan höjas och sänkas genom att skruvas:

De borrade hålen är till för att man ska kunna säkra rälsen i fötterna med bultar. Bultarna har små hål så man kan säkra dem med sprintar:

Som jag tidigare nämnde har jag två stycken rälssektioner, som enkelt kan skarvas genom att man ”trär på” båda bitarna på en rörstump:

Sådär! Där har ni i grova drag hur min dolly är uppbyggd. Nu när jag gått igenom allt slår det mig vilket rejält byggde den faktiskt är. Kanske inte en klassisk indie-dolly på det sättet. Fördelen med den är att den är helt sjukt stabil och tål hur tunga grejer som helst. Man kan i teorin stå på vagnen och sköta kameran om någon knuffar. Nackdelen är att den är bökig att transportera. Rälsbitarna måste transporteras med bil, och går inte ens in i alla bilar eftersom de är såpass långa. Vagnen har jag dock transporterat med buss och tåg från göteborg till umeå vid några tillfällen.

Jag tror materialkostnaden ligger på strax under fem tusen kr. Ska man låta någon annan bygga den så kostar arbete, vilket kan bli ganska rejäla summor. Jag har medvetet låtit bli att skriva några exakta mått, eftersom mina mått inte alls behöver vara rätt. Vi följde inga standardmått utan körde i många fall på det som fanns.

Vill man inte bygga en sån här dolly så finns det många andra alternativ, det är bara att googla på DIY dolly. Hoppas dock att detta kanske kan sätta tankarna i rullning för de som är sugna!

2 Responses

  1. Evelon

    Skitsnygg, vart hittade du metallprofilerna?

    25 mars, 2012 at 06:17

    • Unfortunately, that is quite common in Hong Kong but also over the world. If I am not deaf and suelry need some human contact, you may place me in that group as well. My cousin is the ‘boy’. Though he does enjoy basketball and travelling. He has not worked since college. Dealing with working adults can be difficult for him. That talks of finance, news and arts are a bit too much for him.

      4 augusti, 2014 at 09:56

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Featuring Recent Posts WordPress Widget development by YD